_________________________________________________________



Mathilda Wilhelmina Norling



FEEDING UNICORNS



_________________________________________________________



Glädjen till skidåkningen

2013-03-15 @ 21:29:00 i Allmänt
Något utmanande, spännande och roligt!
Varför? Jo, det är något som alltid funnits i mitt liv. Första gången jag stod på ett par skidor var jag två år och tre månader, på morgonen ville jag ha pjäxor på fötterna och ut i det kalla soliga vintervädret. Under tiden jag lärde mig åkte jag oftast med pappa men det hände att jag också åkte med min mamma. Jag lärde mig snabbt att åka eftersom att vi åkte till sälen en till två gånger året med släkten på mammas sida.
 
Glädjen fanns där utav
Jag började tävla i tidig ålder - det var något nytt och spännande.
Jag började mycket på grund av att min syster redan då tävlade, jag ville bli som henne - duktig och vinna. Och efter ett tag blev jag duktig, vann många tävlingar och utvecklades. Inte bara som skidåkare, det blev min personlighet. Genom åren har jag var med och upplevt om så himla mycket, alla platser, minnen och gemenskap. Något jag verkligen älskade var träningsläger, dem större tävlingarna och resorna med familjen. Så som Sälen, Gesunda, Alperna i Österriket, Rossiknocken, lilla världscupen och dubai. När vi var i dubai åkte vi i deras inomhus backe, en backe med snö i ett varmt land? Jo, men vi kände oss tvugna till att göra det och att även Svenska landslaget hade tränat där gjorde saken bättre.
 
För tre år sedan
För ca 3 år sedan la jag av med sproten jag älskade som mest. Varför? Tre orsaker, min kropp tog stryk, rygg, höfter och knän. Det var ett skäl. Jag tvingades i stort sätt att lägga ner en sport, det stod mellan skidåkning, innebandy och fotboll. Jag la tyvärr ner fel sport, men jag tränade alla vardagar och ibland dubbelpass på en dag eller två. Fotbollen hade också fyspass på vintrarna. Och sedan på helgerna blev det matcher och tävlingar, vilket gjorde att jag inte hann med i plugget.
Det var ett val jag var tvungen att göra
 
Sportlovet
På sportlovet, efter tre års uppehåll stod jag äntligen på skidor igen. Jag fick känna en speciell glädje inom mig - en som jag bara längtat efter att få känna igen.
Känslan av ett åk i banan - friheten
Känslan av att åka snabbare än tränarna - lycka, att fortfarande kunna
Känslan av att ställa sig nedanför backen och tänka "nu är det dags igen" - den mest obeskrivligaste känslan som man bara kan le utav.
 
Känslan glädje kommer utav friheten som jag känner av att bara ställa mig på ett par skidor,
 
Den speciella glädjen
 
Skidåkning
Skidåkningen kommer jag ha glädje utav i hela mitt liv. Det är något jag alltid kommer att älska, känslan utav glädje. Det har betytt mycket för mig och kommer även att betyda mycket för mig i framtiden. Jag hoppas på att få ta mig för flera backar, inte bara här i Sverige, jag vill göra det i andra länder också. Och förhoppningsvis kanske lära en ny generation, få dela känslan utav glädje tillsammans med.
 
 
 

Lämna gärna en kommentar!