_________________________________________________________



Mathilda Wilhelmina Norling



FEEDING UNICORNS



_________________________________________________________



27 maj

2013-05-27 @ 16:13:11 i Allmänt
Första dagen i praktiken avklarad! Det var faktiskt skönt med sovmorgon första dagen, så jag och Maja (vi är på djurhuset) + Emelie (hon ska vara på hund) hann med att äta frukost. Så vi satt ett ganska så långt tag vid bordet innan vi tog oss promenaden till djurhuset. Där vi väntade på våran instruktör med Andreas då som också skulle vara med oss, där gick vi igenom allt ungefär som finns att göras, vad man ska vara uppmärksam på, vad dem förväntar sig av en mm. Innan lunch så fick vi ett arbete, städrutinerna i Lama&Kanin stallet + grisarna, det hann vi med på en timma, jag fixade kaninernas boxar inomhus och grisarnas, Andreas tog kaninerna utomhus, Maja tog Lamornas (Maja pussade på laman, mihih!!!), det tråkiga var att kaninerna var ivägen hela tiden, men söta, och dom bajsade precis när jag hade gjort klart allt. Då blev man lite less, det var bajs överallt kändes det som, får bort detm mer bajs. Dock så påminde en kanin mig om Ronja, en kanin som Hanna min kära kusin har haft, fast mycket större, en fransk vädur, bla. var det en Californian i den buren (tror det är Ida´s) så två stora kaniner i en box som gillar att bajsa. I andra boxen var det hemrelinkaniner, en svart och en brun, gillar också att bajsa. Men otroligt söta. Sen fanns det en massa mer kaniner som jag inte kommer ihåg vilken art och dom bajsade inte så mycket där inne.. Strax efter det väntade  lunchen vid tolv.
 
Efter lunch fick vi gå igenom matrutinerna med våran andra instruktör Mathilda, fint namn, stavningen också! Så det fixade vi lite skojjsigt och sedan in till smågnagarna och nattdjuren och ta hand om deras foderrutiner som det var en lite längre genomgång på men det funkade på, varför dem behövde just det fodret och hur mycket, vad man ska tänka på med matskålar, varför chinchillor behöver kraftfoder eller just den sortens pellets, russin och lite mer sånt var det nog, lite om varför råttor fick kattkullor (animalisk) eftersom att dem är allätare precis som hamstrar och möss. Lite sådant var det.
 
Och en chinchilla åt ur min hand, kändes lite som att den skulle bita mig men nehedå, urgullig. Vi glömde bort att ta rast, lite tragiskt nog, men vi sa att vi kunde göra det sista hos illrarna innan vi gick på rast och hem. Så vi slutade tidigare.
 
Gammal bild på mig och Sara som håller ett chinchilla par på skolan
(fluffiga pälsbollar)

Lämna gärna en kommentar!